dinsdag 9 mei 2023

DdA | Achterhoek Nieuws | DICHT | week 19

 

Hans Mellendijk 👉

Armando ziet in zijn werk het kwaad dat aan de oppervlakte komt in oorlog en strijd. Hij is een getuige die de pijnlijke herinnering aan wat er heeft plaatsgevonden niet bedekt. In geschilderde landschappen die hun onschuld hebben verloren of met een vlag in brons bevroren als hakbijl in de wind. De dichter bezocht in Rijksmuseum Twenthe, de expositie Gestalten.

 

Ik ging naar Enschede Armando zien

 

Onderweg de omgekeerde vlaggen

op ’n Round-Up veld, verbrand lijkt het wel.

Schuldig landschap langs de Twenteroute.

 

Ik gong naor Eanske um de vlag te zeen.

Een hiepken, zwart gepatineerd bronsen

gestalte, groezelt aover ruggenstrank.

 

Ik kwam van Armando, zijn werk gezien.

Op autoradio het trieste nieuws

’n boer weigert de vlaggen te keren. 

 

Op huus an, terugkerend van Eanske

de doveboersoren, stikstofstokdoof 

wilt neet luusteren, naor enig gebod.

 

Kwam van Enschede, in de Achterhoek

teleurgesteld aan. Bah! Trots op de boer

gekalkt op gifgroene kruis banieren.

 

Ik kwam van Eanske, liep traons haronder

vangvlaggen, versletten en armoodig

in ’n kolde en afwerende wind.

 


Zie hier mijn fotoalbum Armando | Gestalten | Fahne | Schuldig landschap 👉



Geen opmerkingen:

Een reactie posten