dinsdag 24 januari 2023

DdA | Achterhoek Nieuws | DICHT | week 04


Bij het verlies van een vriend keert de dichter terug naar het landschap van vroeger, met hem samen. Zij reconstrueert een wandeling in coronatijd en vindt er dierbare herinneringen.


Roodborstje tikt


jij kwam helemaal uit Harderwijk

plankgas campingbus klapzoen luchtkus 

de Kipstraat was mijn koninkrijk virusvrij

afstand angstvallig afgemeten

liepen wij voorbij de Muschenpas al in

zo vertrouwd pink aan pink parlevinken

elk einde omvat een nieuw begin


bosrand honingraat velden vol van koolzaad

vlak voor de oude Aviko de Tolstraat in

dol op diabolo ballen in de lucht

rondom de piste een zucht als uit éen mond

in volle vaart je blies me van de sokken

vuur uit je sloffen ik riep nog niet te vlug

maar k wist bij de Pasop vind ik je terug


vijf beukennoten een taart twee puddingen

vrij naar Toon Tellegen de Roomstraat door

recht op het Blisveld af dronken van vreugde

t Heekenbroek de hoek om vis a vis

de Bronksestraat noemde ik een pad naar jou

waar je me een inzicht gaf wat een cadeau 

je deelde uit alsof t niets kostte


Dubbeltjesweg dreigende wolken

die bood je het hoofd wel voor de drommel

landgoed Pimpelmees een bliksemslag

boven de Ulenpas weerkaatst gerommel

Roodborstje tikt dat lied van vroeger

het is toch echt jouw stem die ik nu hoor

al loop je als een kievit kloek volg ik je spoor


Geen opmerkingen:

Een reactie posten