woensdag 20 juni 2018

Achterhoek 350 jaar




In het kader van het Sluiter-jaar vroegen we de Dichters van de Dichterskoets om een gedicht dat een relatie heeft met de Achterhoek. 


Sonnet op een gastronomische Graafschap

Het gulle van de Achterhoekse smaken,
zoals Aaltener Oerkroeg-brandweerbal,
een teug uit Het Kanon op Grolse wal,
hele pret met halve haantjes bij Van Hal
of mosterdsoep uit Doesburg bijgeval,
Hummels goudbruin piepkuiken, opgedist
in een saus van Bronckhorster Hoptimist,
een Almense gemberbolus die verfrist,
zwarte koffie van een Zutphenees barist!

hoe hongerig ik ook mag ontwaken,
eer ik het weet malen weer mijn kaken…
Tafel slechts éenmaal, tussen wieg en kist,
in het gewest - en ik weet wat klinken zal:
"Daar kunnen ze me 's nachts wakker voor maken!"


                                   Pieter Bas Kempe









Geen opmerkingen:

Een reactie posten