vrijdag 8 september 2017

Ondertussen bij BREEKijzer



De Expositiewerkgroep van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in de Giethal van ICER innovatiecentrum op het DRU-Industriepark te Ulft:
Absolu Perdu | Léon Maria Dekker


Al meer dan dertig jaar werkt Léon Marie Dekker aan schilderijen, prenten, boeken, muurschilderingen en sculpturen. In Februari 2016 startte hij zijn nieuwste Project, Peddler Press Laboratories, een experimentele zeefdrukstudio in zijn kunstenaarsatelier in Warm in het buitengebied van Etten.
Voor zijn werk laat Dekker zich inspireren door logo’s en belettering van consumptiegoederen en verpakkingen zoals fruitkisten en dozen, etiketten aardappel- en veevoerzakken. Hij hergebruikt zijn eigen beeldtaal, verandert het en geeft het een andere betekenis. De vertrouwde en voorspelbare beelden krijgen een afwijkend verhaal, ze werken ontregelend. Léon Marie Dekker verbreekt de link met het origineel om uiteindelijk een autonoom beeld te behouden. “Inspiratie bronnen zijn bijvoorbeeld ook posters, boekomslagen van Dick Bruna. Ik kwam hem toen ik in Utrecht woonde bijna dagelijks tegen als hij naar zijn atelier fietste”, laat Léon Marie weten. Het werk lijkt een symbiose tussen de beeldtaal van Andy Warhol en Joseph Buys. Het speelt met de speling van de paskruizen. Het hoeft niet persé gelikt eruit te zien.

Zijn ontwerpen drukt hij op gebruikte materialen zoals veevoerzakken, jutezakken, karton,
houten plaatmateriaal, textiel en canvas van gebruikte legertenten. Daarnaast drukt hij zijn ontwerpen op kleding en T-shirts en bekleding. Hij maakt gebruik van de consumenten-berg en hergebruikt het.
‘The Running Man’ is één van de vele voorbeelden van zijn werkwijze; het beeld begon als een model voor een superheld, een kubistische stripfiguur. Dekker onderzoekt hiermee de dubbelzinnigheid in de maatschappij. ‘The Running Man’ kan gezien worden als een held of een lafaard, als in beweging of verlamd. Dekker vraagt zichzelf af, Waar rennen we heen?  Of waar vluchten we voor?
De woorden Absolu Perdu komen regelmatig voor in het werk van Dekker, ook in deze titel zit een onderzoek. Perdu kan vele betekenissen hebben: verloren, verdwaald, vermist of zelfs verdwenen. Ook hierin zit een spiegelbeeldig-heden. Een “Objet Perdu” is vertaald naar het Nederlands een ‘gevonden voorwerp’.
In dit tijdperk waar mensen geobsedeerd zijn om zichzelf te vinden en dit zich als een massale bezigheid heeft gemanifesteerd, gaat Léon Marie op zoek naar een catharsis, de reinigende werking van de kunsten. Dat doet hij door terug te gaan naar fundamenten van onze voeding. “De kunst moet de functie van de aardappel overnemen” is een uitspraak van de Duitse kunstschilder Jörg Immendorff (1945-2007) en tevens één van de vertrekpunten van Dekkers werk waarbij hij een poging tot doet om het artistieke proces te herstellen als een holistisch pad. Een reconstructie van wat misschien verloren gegaan is.

De Giethal van het ICER verandert in een supermarkt, warenhuis van de kunsten. Komt dat zien. De kistjeskeerl, de venter, the Peddler als symbool voor het terugbrengen van de kunst naar het ‘volk’.

Waar:         In de ‘Giethal’ van ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer:  Op de reguliere openingstijden van zaterdag 16 september t/m zondag 05 november; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur.
Entree:      Gratis als alleen de expositie van KC-BREEKijzer bezocht wordt: aanmelden bij de balie.




Opening door Anna Arov:
Anna Arov (Moskou, 1971) is een Canadees-Russische dichteres. Zij werd geboren in Moskou, woonde in Canada en Frankrijk, en settelde zich elf jaar geleden uiteindelijk in Nederland. Eén van haar publicaties is Observatory, een klein boekje waarin Arovs Engelse poëzie gecombineerd wordt met de illustraties van Leon Dekker. Naast dichteres is Arov ook redacteur bij het literair tijdschrift ‘Versal’. Verder organiseert en presenteert ze het internationale dichterspodium ‘Salon des Mots’ in Utrecht.

Zij zal zaterdag 16 september de opening verrichten van de expositie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten