De
Expositiewerkgroep van
Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in de Giethal van ICER innovatiecentrum op het
DRU-Industriepark te Ulft:
Absolu Perdu | Léon Maria Dekker
Al meer dan dertig jaar werkt
Léon Marie Dekker aan schilderijen,
prenten, boeken, muurschilderingen en sculpturen. In Februari 2016 startte hij
zijn nieuwste Project, Peddler Press
Laboratories, een experimentele zeefdrukstudio in zijn kunstenaarsatelier
in Warm in het buitengebied van Etten.
Voor zijn werk laat
Dekker zich inspireren door logo’s en belettering van consumptiegoederen en
verpakkingen zoals fruitkisten en dozen, etiketten aardappel- en veevoerzakken.
Hij hergebruikt zijn eigen beeldtaal, verandert het en geeft het een andere betekenis.
De vertrouwde en voorspelbare beelden krijgen een afwijkend verhaal, ze werken
ontregelend. Léon Marie Dekker verbreekt de link met
het origineel om uiteindelijk een autonoom beeld te behouden. “Inspiratie
bronnen zijn bijvoorbeeld ook posters, boekomslagen van Dick Bruna. Ik kwam hem
toen ik in Utrecht woonde bijna dagelijks tegen als hij naar zijn atelier
fietste”, laat Léon Marie weten. Het werk lijkt een symbiose tussen de
beeldtaal van Andy Warhol en Joseph Buys. Het speelt met de speling van de
paskruizen. Het hoeft niet persé gelikt eruit te zien.
Zijn
ontwerpen drukt hij op gebruikte materialen zoals veevoerzakken, jutezakken,
karton,
houten
plaatmateriaal, textiel en canvas van gebruikte legertenten. Daarnaast drukt hij
zijn ontwerpen op kleding en T-shirts en bekleding. Hij maakt gebruik van de
consumenten-berg en hergebruikt het.
‘The Running Man’
is één van de vele voorbeelden van zijn werkwijze; het beeld begon als een model
voor een superheld, een kubistische stripfiguur. Dekker onderzoekt hiermee de
dubbelzinnigheid in de maatschappij. ‘The Running Man’ kan gezien worden als
een held of een lafaard, als in beweging of verlamd. Dekker vraagt zichzelf af,
Waar rennen we heen? Of waar vluchten we
voor?
De woorden Absolu Perdu komen regelmatig voor in het werk van
Dekker, ook in deze titel zit een onderzoek. Perdu kan vele betekenissen
hebben: verloren, verdwaald, vermist of zelfs verdwenen. Ook hierin zit een
spiegelbeeldig-heden. Een “Objet Perdu” is vertaald naar het Nederlands een
‘gevonden voorwerp’.
In dit
tijdperk waar mensen geobsedeerd zijn om zichzelf te vinden en dit zich als een
massale bezigheid heeft gemanifesteerd, gaat Léon Marie op zoek naar een catharsis,
de reinigende werking van de kunsten. Dat doet hij door terug te gaan naar
fundamenten van onze voeding. “De kunst moet de functie van de aardappel
overnemen” is een uitspraak van de Duitse kunstschilder Jörg Immendorff
(1945-2007) en tevens één van de vertrekpunten van Dekkers werk waarbij hij een
poging tot doet om het artistieke proces te herstellen als een holistisch pad.
Een reconstructie van wat misschien verloren gegaan is.
De Giethal
van het ICER verandert in een supermarkt, warenhuis van de kunsten. Komt dat
zien. De kistjeskeerl, de venter, the Peddler als symbool voor het terugbrengen
van de kunst naar het ‘volk’.
Waar: In
de ‘Giethal’ van ICER
Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: Op de
reguliere openingstijden van zaterdag 16 september t/m zondag 05 november;
dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur.
Entree: Gratis
als alleen de expositie van KC-BREEKijzer
bezocht wordt: aanmelden bij de balie.
Opening door Anna Arov:
Anna Arov (Moskou,
1971) is een Canadees-Russische dichteres. Zij werd geboren in Moskou, woonde
in Canada en Frankrijk, en settelde zich elf jaar geleden uiteindelijk in
Nederland. Eén van haar publicaties is Observatory, een klein boekje waarin
Arovs Engelse poëzie gecombineerd wordt met de illustraties van Leon Dekker.
Naast dichteres is Arov ook redacteur bij het literair tijdschrift ‘Versal’.
Verder organiseert en presenteert ze het internationale dichterspodium ‘Salon
des Mots’ in Utrecht.
Zij zal
zaterdag 16 september de opening verrichten van de expositie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten