Veertjes | Hans Sennema
Expositie Kunstenaarscollectief
BREEKijzer Mei-Juni 2017.
Van 10 mei 2017 tot en met 2 juli 2017
Salon des Arts van Kunstenaarscollectief
BREEKijzer | Een dozijn kunstenaars
Twaalf
leden van Kunstenaarscollectief BREEKijzer exposeren in mei en juni in de
Giethal van ICER.
Waar: In ICER
Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: Op de reguliere openingstijden van dinsdag 10
mei 2017 t/m zondag 2 juli2017; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag
en zondag 13:00-17:00 uur. Hemelvaartdag en Pinksteren gesloten.
Openingstijden tijdens Huntenkunstweekend 19-21
mei: vrijdag van 17-21 uur, zaterdag van 10-20 uur en zondag van
10-18 uur.
Entree: gratis als alleen de expositie van KC-BREEKijzer bezocht wordt: aanmelden
bij de balie.
Salon des Arts I/ ICER
Giethal | Ute Ida Fisher, Maron Hilverda, Rido Jansen, Monique
Klaassen, Hans Sennema, Teeyo, Marij van Hameren, Joop Overkleeft, Astrid
Vredegoor, Ineke Weevers, Thea Zweerink
Tijdens het
Huntenkunstweekend 19-21 mei extra expo in het Ketelhuis
Salon des Arts II/
Ketelhuis | Gerri Grijsen, Monique Klaassen, Frans Venhorst, Thea Zweerink
Ute Fischer verwerkt haar natuurindrukken de
beleefde en onbeleefde materie. Strukturen interesseren haar. De kleuren
daartussen en in de atmosferische spiegelingen op het wateroppevlakte of tussen
het bladerdek en boomkronen.
De
uitgangspunten voor het werk van Marij van Hameren komen uit de directe
omgeving. De Achterhoek met zijn vele lege plekken, weides en akkers met hier
en daar een pluk natuur. Juist deze ‘Bosschages’ trekken haar aandacht.
“Als zwevende eilanden bevolken ze de vlakte.
Het groen wordt water”.
Gerri Grijsen (Winterswijk)
toont vrij figuratieve bronzen beelden, figuren die kwetsbaar maar sterk zijn. Emotie en lichaamstaal,
de waarde van het kleine alledaagse speelt hierbij een belangrijke rol. Maron Hilverda schildert zich een plek in het universum.
Monique Klaassen haar kunst is voor haar
de synthese tussen de bewuste en de onbewuste wereld. De veertjes van Hans Sennema
worden geassocieerd met licht, geen gewicht, vliegen. Door ze in een gesloten
kader te plaatsen is de kans om te kunnen vliegen niet meer aanwezig en zijn
het net als de schelpen en de slakken eigenlijk
relikwieën geworden. Het past in zijn Icarus thematiek. Het werk van Frans Venhorst in het Ketelhuis
verwijst naar het werk op Huntenkunst en andersom. Op Huntenkunst heeft hij werk
met de titel:
kaarsproducten.
In Salon des Arts II toont hij ook
werk met kaarsvet (paraffine).
Rido Jansen balanceert er tussen figuratief en abstract. De koppen zijn
geen portretten van bestaande personen. Het gaat om de vorm en het
experiment met verf en het ontstane beeld.
In het
werk van Teeyoo heeft de pop als
onderwerp een centrale rol gekregen. Een pop is natuurlijk een levenloos
voorwerp gemaakt van plastic, stof, hout en soms van porselein of
aardewerk.Tijdens het schildersproces ondergaat de pop echter een
transformatie. Menselijke eigenschappen en emoties nestelen zich in de
voorstelling. De pop als personificatie van menselijk drama. De pop als icoon.
Astrid Vredegoor borduurt voort op haar thema: "War on individualism"
Ineke Weevers’ beleving van het landschap en
de natuur is de inspiratiebron tot het maken van denkbeeldige landschappen in
acrylverf.
Joop Overkleeft balanceert op de grens,
op de grens tussen concreet en abstract.
Thea Zweerink schildert
mensen met een verhaal, met als inspiratiebron een oude foto. Zo ontstond het
werk "De waterbruiden".
Schooltje in Ketelhuis
Ton van Vliet en cursisten
| In de voetsporen van …
BREEKijzer lid Ton van Vliet exposeert in het belendende schooltje,
samen met -maar niet onder de vlag van Salon des Arts- een groep cursisten van
Ton.
In het
schooltje van het Ketelhuis is de foto-expositie ‘In de voetsporen van…’: van
schilder Piet Mondriaan, van tuinarchitecte Mien Ruys, van een autist, van
touwtrekken. Een seizoen lang hebben de gevorderde cursisten van Breekijzer-lid
Ton van Vliet (Fotocursus
Achterhoek) gewerkt aan dit project. Zij hebben zich verdiept in hun onderwerp.
De een bezocht plaatsen waar Rembrandt zijn etsen maakte, een ander bestudeerde
De Stijl, een derde liet zich inspireren door de dichter Staring en weer een
ander weet alles van de geschiedenis van touwtrekken. De schoonvader van Ton tekende
een dialectverhaal op over de Witte Wieven van het Montferland. Het
resultaat zijn dertien prachtige grootformaat foto’s. Achtergrondinformatie
over het thema is aanwezig in de vorm van zelfgemaakte boekjes en
informatievellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten