dinsdag 16 mei 2017

Ondertussen in Ulft | Salon des Arts I en II

Veertjes | Hans Sennema

Expositie Kunstenaarscollectief BREEKijzer Mei-Juni 2017.
Van 10 mei 2017 tot en met 2 juli 2017

Salon des Arts van Kunstenaarscollectief BREEKijzer | Een dozijn kunstenaars

Twaalf leden van Kunstenaarscollectief BREEKijzer exposeren in mei en juni in de Giethal van ICER.
Waar:      In ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer:   Op de reguliere openingstijden van dinsdag 10 mei 2017 t/m zondag 2 juli2017; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur. Hemelvaartdag en Pinksteren gesloten.
Openingstijden tijdens Huntenkunstweekend 19-21 mei: vrijdag van 17-21 uur, zaterdag van 10-20 uur en zondag van 10-18 uur.

Entree:   gratis als alleen de expositie van KC-BREEKijzer bezocht wordt: aanmelden bij de balie.

Salon des Arts I/ ICER Giethal | Ute Ida Fisher, Maron Hilverda, Rido Jansen, Monique Klaassen, Hans Sennema, Teeyo, Marij van Hameren, Joop Overkleeft, Astrid Vredegoor, Ineke Weevers, Thea Zweerink
Tijdens het Huntenkunstweekend 19-21 mei extra expo in het Ketelhuis
Salon des Arts II/ Ketelhuis  | Gerri Grijsen, Monique Klaassen, Frans Venhorst, Thea Zweerink
Ute Fischer verwerkt haar natuurindrukken de beleefde en onbeleefde materie. Strukturen interesseren haar. De kleuren daartussen en in de atmosferische spiegelingen op het wateroppevlakte of tussen het bladerdek en boomkronen.
De uitgangspunten voor het werk van Marij van Hameren komen uit de directe omgeving. De Achterhoek met zijn vele lege plekken, weides en akkers met hier en daar een pluk natuur. Juist deze ‘Bosschages’ trekken haar aandacht.
 “Als zwevende eilanden bevolken ze de vlakte. Het groen wordt water”.
Gerri Grijsen (Winterswijk) toont vrij figuratieve bronzen beelden, figuren die kwetsbaar maar sterk zijn. Emotie en lichaamstaal, de waarde van het kleine alledaagse speelt hierbij een belangrijke rol. Maron Hilverda schildert zich een plek in het universum.
Monique Klaassen haar kunst is voor haar de synthese tussen de bewuste en de onbewuste wereld. De veertjes van Hans Sennema worden geassocieerd met licht, geen gewicht, vliegen. Door ze in een gesloten kader te plaatsen is de kans om te kunnen vliegen niet meer aanwezig en zijn het net als de schelpen en de slakken eigenlijk  relikwieën geworden. Het past in zijn Icarus thematiek. Het werk van Frans Venhorst in het Ketelhuis verwijst naar het werk op Huntenkunst en andersom. Op Huntenkunst heeft hij werk met de titel:
kaarsproducten. In Salon des Arts II toont hij ook werk met kaarsvet (paraffine).
Rido Jansen balanceert er tussen figuratief en abstract. De koppen zijn geen portretten van bestaande personen.  Het gaat om de vorm en het experiment met verf en het ontstane beeld.
In het werk van Teeyoo heeft de pop als onderwerp een centrale rol gekregen. Een pop is natuurlijk een levenloos voorwerp gemaakt van plastic, stof, hout en soms van porselein of aardewerk.Tijdens het schildersproces ondergaat de pop echter een transformatie. Menselijke eigenschappen en emoties nestelen zich in de voorstelling. De pop als personificatie van menselijk drama. De pop als icoon.
Astrid Vredegoor borduurt voort op haar thema: "War on individualism"
Ineke Weevers’ beleving van het landschap en de natuur is de inspiratiebron tot het maken van denkbeeldige landschappen in acrylverf.
Joop Overkleeft balanceert op de grens, op de grens  tussen concreet en abstract.
Thea Zweerink schildert mensen met een verhaal, met als inspiratiebron een oude foto. Zo ontstond het werk "De waterbruiden".

Schooltje in Ketelhuis
Ton van Vliet en cursisten | In de voetsporen van …
BREEKijzer lid Ton van Vliet exposeert in het belendende schooltje, samen met -maar niet onder de vlag van Salon des Arts- een groep cursisten van Ton.
In het schooltje van het Ketelhuis is de foto-expositie ‘In de voetsporen van…’: van schilder Piet Mondriaan, van tuinarchitecte Mien Ruys, van een autist, van touwtrekken. Een seizoen lang hebben de gevorderde cursisten van Breekijzer-lid Ton van Vliet (Fotocursus Achterhoek) gewerkt aan dit project. Zij hebben zich verdiept in hun onderwerp. De een bezocht plaatsen waar Rembrandt zijn etsen maakte, een ander bestudeerde De Stijl, een derde liet zich inspireren door de dichter Staring en weer een ander weet alles van de geschiedenis van touwtrekken. De schoonvader van Ton tekende een dialectverhaal op over de Witte Wieven van het Montferland. Het resultaat zijn dertien prachtige grootformaat foto’s. Achtergrondinformatie over het thema is aanwezig in de vorm van zelfgemaakte boekjes en informatievellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten