Silvolde | Markt | 28-08-2016
Omdenken, Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 01-09-2016.
Een verkeersregels hatende Fries bedacht de visie. Gedeeld
ruimtegebruik. Wereldberoemd geworden als 'shared space'. Waar anders dan in
ons overbevolkt landje ontstaat zo'n gedachte? Het stelt de
multifunctionaliteit van de openbare ruimte centraal; de relatie tussen
verkeersveiligheid en de omgeving. Het is een hoogstaand staaltje van omdenken.
Als je een verkeersruimte inricht als verblijfsruimte wordt het niet gezien als
verkeersruimte. In de praktijk betekent dat, dat verkeersborden, verkeerslichten
en stoepranden zoveel mogelijk afwezig zijn. Daarentegen zijn verkeersremmende
obstakels als bloembakken, bankjes, paaltjes in een welkome afwisseling en
ruime mate aanwezig. De verkeersdeelnemer wordt aangesproken op zijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Ge- en verboden ontbreken. Oogcontact is het
motto. Het lijkt Engeland wel, net nu ze ons continent de kont hebben
toegekeerd. Liever veiligheid met onzekerheid dan ongelukken met duidelijkheid is
de hogeschool omdenkrichting. Daar je subjectieve veiligheid afneemt ga je als
verkeersdeelnemer voorzichtiger gedragen met als resultaat dat de objectieve
veiligheid juist toeneemt. In Silvolde is de theorie in praktijk gebracht. Ik
stuit in Facebook op een fotoreportage over de nieuwe situatie. Beeldschermburgers
beklagen zich, rumoerige tegenstanders verwonderen zich over de gedeelde ruimte
van domdenkende ambtenaren.
Dat het plein al is opengesteld terwijl de inrichting nog
niet af is helpt voor een goed begrip niet mee. Ik zie dat het trottoir gebruikt wordt door fietsers. Nieuwsgierig geworden neem ik zondagmiddag zelf een kijkje. Het
moet gezegd, er zijn nog wat onduidelijkheden maar na een uurtje terras heb ik
het wonder gezien. Ik gaf het idee het voordeel van de twijfel maar ben helemaal om.
Shared space werkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten