donderdag 1 oktober 2015

Column Hans Mellendijk | Pàng


Pàng | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 1 oktober 2015.
Elke aandacht voor poëzie is meegenomen. Op de Markt te Bredevoort zag ik het project ZiePoëZie van De Kunstrijders staan. Het reist momenteel door de Achterhoek. Via Terborg, Bredevoort, Didam om uiteindelijk in de Komrij-week (12-17 oktober) in Winterswijk te landen. Mooi object door een kijkgaatje lees je een door een lampje verlicht gedicht. Waarom is er een kijkdoos van gemaakt? Waarom niet gewoon bij daglicht een poster, of is het vooral voor de dolende slaapwandelaar in de nacht bedoeld? De wekelijks wisselende gedichten hebben mij nog geen antwoord kunnen geven. Vorm en inhoud hebben niets met elkaar te maken wisten de makers me deze zomer te melden. Misschien weet men in Winterswijk er wel raad mee. Een toepasselijke tekst van Gerrit Komrij kan het project redden. In ‘Alles onecht’ een keuze uit de gedichten, verhaalt de dichter over het moment dat hij doordrongen raakte van zijn dichterschap:“‘De seconde van de Jachthuisweg’: Het was op de Jachthuisweg. Daar werd ik, op mijn negentiende, dichter. In een handomdraai was het gebeurd. Anderen mogen het een goddelijke ingeving noemen, een moment van waarheid, een mystieke blikseminslag - mij kwam het op dat moment alleen voor of er een knop werd omgedraaid. Ik kreeg er niets bij, ik werd er niet rijker of vollediger door - het licht ging aan in een kamer, meer niet. De kamer zelf was er al. Pàng. Van het ene moment op het andere wist ik wat poëzie betekende." (…) “ Nog altijd zit er voor mij iets van dezelfde elektriciteit in de lucht. Zomaar tussen de weilanden, op die doodgewone weg. Het komt me voor dat de  hemel er ruimer is. Er zit daar een gaatje in het heelal en niemand die het ziet, behalve ik.”
In de ZiePoëZie kijkdoos zou bij het aanflitsen van de verlichting,  eventueel versterkt door een fluoriserende tekst de ervaring herhaald kunnen worden.
Gerrit hield wel van dat soort circusnummers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten