zaterdag 14 september 2013

Door Achterhoekse Ogen | Gisteren en vandaag




Foto's: Johan Visser en René Damen

Gisteren en vandaag

Sóh voorbij die mooie zomer. Op de Zwarte Cross stond ik in de tipi samen met Bert Scheuter en met Ferdi Jolij te mijmeren over de ‘hippie sixties in de sixties in de Achterhoek’. Ferdi liet Summer of Love rijmen op 69, door het laatste in het  Frans uit te spreken. Bij het samenstellen van het programma zag ik weer hoe huidige ontwikkelingen toen ontkiemd zijn. Neem de luisterkorpsen; een idee dat ontstond uit een oproep in het jongerenblad Hitweek. Je kon je aanmelden dat je bereid was om je platenbezit te delen. Iedereen die zin had kon op je kamer komen luisteren naar je verzameling ‘underground’ elpee’s. In de brievenrubriek verschenen trotse lijsten van platencollecties en voordat je het goed wel zelf in de gaten had stond daar in de zomer van negenenzestig menig hippie voor je deur. In mijn geval een leeg kippenhok waar ik wat aanklooide met lichteffecten en met een groep gelijkgestemden aan experimenteel tejater deed. Het luisterkorps verwaterde maar zien we nu in een ander lichaam verstopt als muziekservice ‘Spotify’ terug op het internet. De tejatertroep ‘Waar de wetenschap faalt zegent de kunst’ trad op in de Achterhoekse jeugdhonken die als paddestoelen uit de grond schoten. We waren nogal gecharmeerd van ‘Een aarde zonder akkers’, een revolutionair boek van Nigel Calder. Over de organisatie van het milieu en de falende voedselproduktie, landbouw en energie. Hij schreef over de mogelijkheden van synthetisch vlees. Nu bijna een halve eeuw later is de kweekburger daar.

Ikzelf kwam na een technische opleiding terecht op de kunstacademie. De AKI wel te verstaan. Toen nog Academie voor Kunst en Industrie. Enschede was blij met studenten die zich betrokken voelden met kunst in de maatschappij en kwam er snel achter dat je boodschappen deed in de supermarkt en niet in de kunsten. Ik viel met de neus in de boter van de conceptuele kunst. Bedacht samen met studiegenoot Herman ter Beek projecten. Zo liep ik vier zondagen met een kookwekker en een camera op zak om -van het moment van ontwaken tot het moment van slapen gaan- op elk volle uur een foto van datgene  dat ze opdat moment zien, te maken. Tot mijn verbazing lees ik in een weekendbijlage van een krant dat het idee geland is. Voor de iPhone is een app ontwikkeld ‘Room for thought’ genaamd, die je elke dag op een andere tijdstip laat fotograferen waar je op dat moment mee bezig bent. Hallo waar kan ik declareren?

Soortgelijke reactie had ik even toen ik ex-AKI-er Daan Roosegaarde enthousiast hoorde over zijn interactieve landschappen. Het luminieuze ‘Dune’. Een kunstwerk dat reageert op de aanwezigheid van de mens. Dat kwam me bekend voor, inderdaad in mijn archief een werktekening waarin beschreven wordt  hoe in een voetgangerstunnel beweging omgezet wordt in geluid.


Geschiedenis vormt toekomst; onder de noemer ‘History makes the future’ opent de AKI dit weekend haar nieuwe onderkomen. Terug in het centrum van cultureel Enschede. Was gisteren en is vandaag te zien.

Hans Mellendijk vandaag in de Gelderlander, edities Achterhoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten