zaterdag 19 januari 2013

Uit de oude doos | Zand erover


Zand erover

Om de zoveel jaar de schop erin. Ben je als burger net gewend aan Regio Achterhoek
transformeren de gemeenten zich. In de drie O’s en 4 werkplaatsen. Overheid, Ondernemers en Organisaties slaan de handen in elkaar om met daadkracht de crisis en de krimp te verslaan. Echterhoek 3.0. Dat is pas besturen.


Het jaar 2040. Al weken beheerst dat magische ijkpunt de krant. De krimpkramp brengt de toekomst weer terug in de 10 jaar jonge eeuw. De toekomst van het jaar 2000 is nu echt afgeschreven, dat is er één van gisteren. Als frisse 60-er (tiener in de jaren 60) tel je dan al snel 30 jaar terug. De Berlijnse muur stond er nog, internet had de huiskamer nog niet bereikt. Telefoneren deed je thuis op de gang. De Achterhoek werd nog Oost-Gelderland genoemd. De autobahn liep tot Doetinchem. Wat dat betreft is het een interessante denkexperiment om dertig jaar vooruit te denken. Ik las dan ook met luchthappende graagte over de wereld die voor mijn geestesogen werd getoverd. Het toekomstig leefgebied voor mijn dan 40-jarige ondóg hartendief. Als ik met grote waarschijnlijkheid al een duik heb genomen in het grote eeuwige niets; de jachtvelden bezwerf. Alhoewel?

O ik leef mee met de enthousiaste verhalen van de hovenier over de vergezichten die hij schetst en de droom van Green solutions -op z’n Engels want de studenten zullen vanuit de hele wereld naar zijn masterclasses toe stromen- voor de groene strook tussen Ulft en Silvolde. Ik help het hem hopen. Maar dan lees ik over het aanleggen van parkeerplaatsen en woningen in het rivierduin. Mijn denkexcersitie stokt en vreest aantasting van het Oude IJssel cultuurlandschap. Liever zie ik wat duinzand over de fantasieloze nieuwbouw die niet bewoond gaat worden vanwege de bevolkingsafname. Een monument voor de krimp. Geniet van de lege ruimte, desnoods met de hoogspanningsmasten ter accentuering. Denk niet zo kneuterig leg geen verkavelende wegen er doorheen vanwege parkeernood. Laat hokken en keten staan. Plannen voor een beeldentuin prima. Ook een Kunsthal niks op tegen. Liever nog het oorspronkelijke plan van Kunstdepot onderzoeken, alwaar wisselend kunst uit de collecties van musea bekeken kan worden. Fietspaden en wonen langs de Oude IJssel, okay. En de beoogde Oudolf Academy in de nog niet benutte SSP-hal van de DRU.

O enne de rest van de Achterhoek verwilderen. Zoals op het wereld wijde web een natuurvorser uit Winterswijk opperde. Hij orakelde Winterswijk als spookstad. Een attractie een wereldreis waard. Ik zie een groot oor, net als in Drenthe. De streek ombouwen tot één grote vlakke radiotelescoop waarmee we het heelal afluisteren. Op zoek naar buitenaards leven. De Achterhoek als zoen- en zoefruimte voor UFO’s.

En als het hokken en keten van de jeugd onverwachts een gezonde aanwas mocht opleveren waar de statistici geen brood van lusten dan kun je alsnog de huizen uit het zand graven. 

Hans Mellendijk, de Gelderlander | 21 mei 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten