zaterdag 21 juli 2012

QR-code-zomerQoRts




QR-code-zomerQoRts

In Winterswijk zag ik voor het eerst de praktische toepassing. Cultuurhistorische objecten zijn er voorzien van een klein bordje met een QR-code.  QR-codes; bijna iedereen heeft ze vast wel eens gezien: zwartwitte blokjes in een onregelmatig patroon die met elkaar een vierkant vormen. Feitelijk tweedimensionale streepjescodes. QR staat voor Quick Response; snelle reactie. Zo kon ik door de lens van mijn slimme telefoon erop te richten extra informatie ophalen die me meer vertelde, het linkte naar video’s waarmee de gebouwen en de geschiedenis tot leven kwamen. De opkomst van de smartphone, een mobiele telefoon met computermogelijkheden heeft de QR-code een grote vlucht gegeven. Het is een middel geworden waarmee informatie kan worden toegevoegd. Bijvoorbeeld in de supermarkt extra info over de voedingswaren die je wilt kopen. Als je erop let kom je ze overal in allerlei formaten en kleuren tegen. Een flyer met steekwoorden over activiteiten in de Cultuurzomer Achterhoek; een lachend bloemenmeisje en verder alleen maar een QR-code. Via het magische vierkant komt de smartphone terecht op de website waar alle informatie te vinden is. Een handige schakel tussen papieren oude meuk en de nieuwe digitale media. Voortekenen dat dit de zomer van de QR-code gaat worden?

Het omen werd bevestigd in de Drulftse SSP-hal bij Huntenkunst toen ik daar zogenaamde QR-Code-Artworks zag. De Duitser Martin R. Becker deed me in eerste instantie glimlachen; ik zag met wit canvas bespannen spieramen met daarop de zwartwit QR-patronen. Dichterbij gekomen bleken de kunstwerken helaas niet echt geschilderd. Bedrog. Fabrieksmatig geprinte ‘Artworks’ zoals je dat tegenwoordig ook wel bij de vakfotograaf met je foto’s kunt laten doen. “‘t Lik jao net een schilderij!” Feitelijk zagen mijn ogen moderne kitsch. Toch maar even de smartphone gepakt, deze zag toen ik het cameraoog op de QR-code’s van de ‘kunstwerken’ hield www-adressen van bekende musea. De grap zat hem hierin dat de codes je verwezen naar wereldberoemde kunstwerken, variaties op Da Vinci’s Laatste avondmaal. Zag ik hier Andersens sprookje ‘De nieuwe kleren van de Keizer’ opnieuw verteld?

Naar ik werkelijk hoop zal Louis het begrijpen. Van Gaal laat in augustus een verbod uitgaan op tatoeages. Slechts een QR-code op postzegelformaat op de rechterschouder wordt bij de voetbalspeler toegestaan. Met de smartphone kan de toeschouwer, als het wil, een virtuele tatouage op het scherm tevoorschijn toveren. Ik voorspel, dat gaat een rust op het veld geven. We worden er wereldkampioen mee.

Iets voor de beeldende kunst in de openbare ruimte? Niet die deze zomer bij het Doetinchemse Ruimzicht park staat. Een mooi overzicht dat aanraakbaar mooi staat te zijn. De schatkist aan de boom geketend geeft zijn geheim nog ouderwets prijs door het intikken van een url. Bedacht voordat de grote ZomerQoRts een aanvang nam.


Hans Mellendijk, editie Achterhoek, de Gelderlander van vandaag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten