De Expositiewerkgroep
van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in
de Giethal van ICER innovatiecentrum op het DRU-Industriepark te Ulft:
DRIE KERAMISTEN EN DE ZEN VAN DE REKKELIJKE TIJD
Waar: In de ‘Giethal’ van ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32,
Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: op de reguliere openingstijden
van vrijdag 13 januari t/m zondag 5 maart 2017; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00
uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur.
Entree: gratis als alleen de expositie
van BREEKijzer bezocht wordt:
aanmelden bij de balie.
Job Heijkamp transformeert met behulp van houtasglazuren en sgrafittotechniek de
eenvoud tot het onverwachte, tot karakteristieke beelden. Kleur en beweging
zijn hierbij essentieel en weerspiegelen zijn fascinatie voor het grafische. De
vormgeving houdt hij bewust eenvoudig. Niet al te veel toeters en bellen of
frutsels. Klokbekerachtige vazen, komvormen met een simpel voetje, wat
reliëf-achtige uitstulpingen ... uitbundiger moet het zeker niet worden.
Het adagium ‘Minder is
meer’ is op zich wel waar. Echter geen essentieel punt voor Job. Bij het
glazuren is zijn neiging juist ‘Hoe meer, hoe beter!’ Georganiseerde chaos op
de huid in de glazuren, dat dan weer wel.
Ella Koopman onderzoekt de huid van de dingen, als de zender van de boodschap.
Het is het verhaal van menselijk onvermogen en van berusting, van de schoonheid
van het onaffe, het onvolmaakte. We kijken in
flarden, altijd in context, dus voegt ze brokstukken bijeen tot een geheel, om
haar verhaal te vertellen met de ‘kop’, het hoofd als voornaamste drager van
betekenis. Hoe rekkelijk is keramiek? Om het dramatische effect van het werk
door vertekening te versterken zijn sommige koppen ondergedompeld in grote
vazen vol water; het water staat ons aan de lippen. Ook Icarus komt voorbij;
wij zijn in nood en kijken machteloos naar boven. Zijn we ziende blind geweest?
Rob
Muylaert nam deel aan een internationale workshop in
1987 en latere werkperiodes in Japan zijn sterk van invloed geweest op de
inhoudelijke keuzes van het werk en een definitieve keuze voor keramiek. De herkenning van de verwantschap met de ideeën van
de ‘unknown craftsman’ die in Japan waardering en erkenning kregen in de
‘mingei’-traditie veranderde zijn leven. Na meer dan 25 jaar en veel bezoeken
aan Japan heeft de invloed van Zen zijn werk en leven opnieuw veranderd. Zijn werk bestaat
vooral uit unica, unieke stukken, maar komen dus voort uit het ambachtelijk
gemaakte gebruiksgoed.
BREEKijzer-expositiewerkgroep: Maron Hilverda, Theo
Janssen, Hans Mellendijk, Hans Sennema en Dinie Wikkerink. Info: Hans
Sennema: (06) 10 10 31 03 info@sennemakunst.nl
Het idee voor de oprichting van een
beleef- en kennisplek als ICER is ontstaan vanuit de provinciale en lokale
overheid, industriële bedrijven, onderwijsinstellingen, kunstenaarscollectief
BREEKijzer en het Nederlands IJzermuseum samen. ICER verwijst dan ook naar de vier belangrijke partijen die
ICER hebben samengebracht; industrie, cultuur, educatie, recreatie.
Tegelijkertijd verwijst ICER ook naar 'iezer', dat ijzer betekent in de
streektaal van de Achterhoek. ICER is ook uit te spreken voor de internationale
gasten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten