vrijdag 23 december 2016

Column | Hans Mellendijk | Transitie



Transitie | Hans Mellendijk | de Gelderlander | edities Achterhoek | 22 december 2016

Prachtig die visualisaties, in de achtdelige documentaireserie Onzichtbaar Nederland, die momenteel op de donderdagavond door de VPRO worden uitgezonden. Ze laten het telkens maar veranderend landschap zien. Vorige week stonden opkomst en ondergang van de nijverheid centraal. Door indrukwekkende animatie gleed ik terug in de tijd, naar 1729, naar het oudste industriegebied van ons land; de Zaanstreek. En zag ruim zeshonderd windmolens imposant in bedrijf. Daar waar nu nog enkele molens het toerisme laten bloeien. Ik kon een glimlach niet verbergen toen ik in dezelfde week in Ulft het rumoer aanhoorde over de nieuwe hoogspanningspylonen tussen Langerak en Wesel. Over de vermeende landschapsvervuiling in het Oude IJsseldal. De lange slanke palen willen nog maar niet landen in de schoonheidsbeleving van de Ulftenaren. Terwijl je er ook de terugkeer in kan zien van de oude horizon. Van de 26 fabrieksschoorstenen die toen de ijzerindustrie er nog floreerde het silhouet sierden. In hetzelfde Ulft waar jaren nadat de laatste fabriekspijp werd neergehaald, het als Monument voor de Arbeider weer nostalgisch werd opgericht. Weliswaar met een pijp van een voedingsmiddelenfabriek uit Ede, maar dat mocht de pret niet drukken.

In de uitzending daarvoor bekeek ik na afloop, als toegift op internet, met juniors 3D bril, een in elkaar gevouwen kartonnen innovatie, de virtuele werkelijkheid van de toekomstige stad. Een teleportatie naar 2040. Hoe files dankzij autonoom rijdend verkeer zijn opgelost. ‘Mangs uut de bokse denkend’ zag ik opeens de boerenslimheid van Rijkswaterstaat. De Twenteroute kan in de toekomst over zeg maar 25 jaar volstaan met de nu geplande aanpassingen. Ik zag de omgekeerde wet van de remmende voorsprong in werking.

Nederland | teleportatie naar 2040




Geen opmerkingen:

Een reactie posten