zaterdag 23 november 2013

Door Achterhoekse Ogen | Polderpiet


Polderpiet

Het blijft een vreemde ervaring dat het woord van het jaar 2013 nu al bekend is. Ruim een maand voordat het jaar ten einde is. Op het congres van Onze Taal kozen de bezoekers voor het vreselijke woord –want dubbelop- participatiesamenleving. Een contaminatie, toch? Als tweede deelden socialbesitas en pietitie hun plek. Ze lieten de woorden sletvrees, selfie, koningslied, afluisterschandaal, 3D-printer, phablet en shariawijk achter zich. Jammer, zo krijgen woorden die eind november en in december ontstaan geen kans. Ik vind namelijk polderpiet een mooier kandidaat. Het woord kwam bovendrijven als resultaat van de Pietendiscussie te Amsterdam.

Het compromis om de Zwarte Pieten te ontdoen van te grote felle rode lippen en gouden oorbellen. Het advies om langzamerhand het uiterlijk van de knecht te laten evolueren in een kleurrijker geheel; groen, geel, rood, blauw, wit alle kleuren van de regenboog. Wat je noemt een polderoplossing. Ik kreeg niet de indruk dat de discussie hier in de Achterhoek echt speelde. Terwijl we toch bekend staan om onze vermeende geknechtheid; een erfenis die uit het feodaler tijdperk zou stammen. Trouwens bedacht ik me, hebben we sinds jaar en dag in bepaalde delen bij bepaalde gelegenheden zo’n soort Zwarte Piet al niet rondlopen? Ik heb het over de Bieleman. In mijn woonplaats kennen we het verschijnsel niet.

Mijn twijfel sloeg toe. Ik oefende de participatiesamenleving in mij en gaf toe aan mijn socialbesitas.  Op het wereld wijde net inderdaad foto’s van een harlekijnachtige die de schutterij in vooral de gemeente Bronckhorst verlevendigt met allerlei dolle strapatsen. De bijlman die voorop loopt in optochten van het gilde en eventuele hindernissen opruimt door ze weg te hakken. Een folkloristisch vermaak. Het speelpakje dat ze plegen te dragen heeft wel wat weg van het Zwarte Piet-kostuum en het gezicht is niet zwart maar met vlekkerige bonte schmink behandeld. Wildemannen die vroeger het recht hadden om huizen te doorzoeken naar dienstmeisjes. Tegenwoordig, wil het verhaal, houden ze het alleen bij omhelzen van toeschouwsters. Voorwaar ik zeg u de Achterhoek heeft er een exportartikel bij. En dan doel ik dus niet op die andere Bielemannen die een meer militair uiterlijk als expressiemiddel uitnutten. Zij die een kolbak, een zware baard, een leren voorschoot en een bijl met een lange steel dragen.

Folklore is blijkbaar aan verandering onderhevig. Sint-Maarten verdringt vanuit de Noordelijke Nederlanden het Nieuwjaarwinnen. Halloween versterkt de lokale pompoenenkweek in Lintelo. Bedenk dat ook onze zogenaamde klompendans ooit door volksopvoeders bedacht is om de boerenjeugd van straat en van de sterke drank af te houden.

De bisschoppen doen ook een duit de zak en maken van december de maand van de Herdertjesdiscussie. Lagen ze nu wel of niet in het veld en was de nacht wel zo stil als de eeuwen oude liederen ons wil doen geloven? Ach ja, alles stroomt. Zo blijft alles in beweging niets blijft. Mooi toch? Of …?

Hans Mellendijk, vandaag in de Gelderlander, edities Achterhoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten