woensdag 24 september 2014

Dichtersbankjes in competitie bij Beeldjagers

Foto: © Bert Bevers | Schoonselhof

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Mannen van BeversGerrit Achterberg>
Sneeuw
In deze sneeuw ben ik een tekening.
Een plaat, waarop ik langzaam levend ben.
Er is geen onderscheid tussen de boom en mij
dan dat ik hier en daar bewegend ben. 
Verzonken in het eindeloze wit,
dat om mij ligt geopend, ben ik dit.
Bevangen door dezelfde zuiverheid,
waar in de verte ook een kraai op zit. 
Gerrit Achterberg 1905 – 1962
uit: Verzamelde gedichten
Querido, Amsterdam 1984

Vandaag dan toch maar mijn verzameling Dichterbankjes ingezonden naar Beeldjagers. Zie hier meer> Na enige aarzeling. Hier mijn toelichting in max 200 woorden.


De kern van het verhaal achter mijn verzameling Dichterbankjes ligt in het Nibbelinkbos. Waar elk jaar in juli 'nDrom plaats vindt. Een wandeling over de landgoederen Idink en Nibbelink op Sinderen onder Varsseveld. Tijdens de wandeling krijgen de wandelaars muzikale, theatrale en poëtische verrassingen voorgeschoteld. En het was bij een optreden van Wim van Til staande op houten zitbankje dat Louis Radstaak het woord Dichtersbankje opving bij de aankondiging door Bert Scheuter.

Het moment dat hij zijn voorraad begon aan te leggen. Zie: Dichtersbankjes Petit Bancs De Poetes> . Uiteindelijk zette ik een zelfstandig blog op waar ik telkens een exemplaar uit de voorraden presenteer. Samen met een bijbehorend gedicht. Er werd een missie geformuleerd: "Een verzameling bankjes geassocieerd met een dichter op grond van materiaal, model, situatie of locatie. Soms echter verwijzend naar een plek waar de dichter zat of gezeten zou kunnen hebben. Het blog poogt de diverse voorraden te ontsluiten." Zie: Dichterbankjes>


Ik put uit  de voorraden Mannen van Bevers [Bert, Maarten en Peter Bevers], Louis Radstaak, Ron Scherpenisse en Albert Hagenaars. Een blik op het rust-en zitwezen. Hoe de wereld uitrust en dicht. Het al op poëtische wijze aanziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten