woensdag 18 januari 2017

Waar is Rob Muylaert?

Urn | BRD
shi-klein | Rob Muylaert


DRIE KERAMISTEN EN DE ZEN VAN DE REKKELIJKE TIJD


ZEN, KERAMIEK, EN DE KUNST VAN HET AMBACHT

Rob Muylaert
Bontebrug 6
7064 LK Silvolde
+31 315 63 19 13
+31 6 20 17 64 54
www.rmkeramiek.nl
info@rmkeramiek.nl


Rob is sinds 1984 werkzaam als keramist. Hij maakt regelmatig studiereizen naar Japan waar hij dan ook periodes werkt.

Rob hierover: “Mijn eerste bezoek aan Japan veranderde mijn opvattingen over keramiek en het ambacht. De herkenning van de verwantschap met de ideeën van de ‘unknown craftsman’ die in Japan waardering en erkenning kregen in de ‘mingei’-traditie veranderde mijn leven. Na meer dan 25 jaar en veel bezoeken aan Japan heeft de invloed van Zen mijn werk en leven opnieuw veranderd. Mijn werk bestaat vooral uit unica, unieke stukken, maar komen dus voort uit het ambachtelijk gemaakte gebruiksgoed. Het maken van chawans, traditionele theekommen, is een vast onderdeel van mijn werk geworden.”

Zijn werk is gedraaid en/of handgevormd steengoed en porselein en is reducerend gestookt op 1280°C of hoger in een gas- of houtoven.

De glazuren zijn altijd zelfgemaakt en samengesteld uit o.a.: houtas en klei. De kleuren van de zelfgemaakte glazuren worden vooral bepaald door ijzer. Denk aan celadon, chun, tenmoku, kaki, machiko maar ook rode en grijze shino en teadust zijn de overheersende kleuren. De belangstelling en voorliefde voor Japanse keramiek is zichtbaar in de glazuurkeuze en techniek.
De decoratieve mogelijkheden van verschillende glazuurdiktes bij herhaald dompelen en gieten gecombineerd met penseeldecoraties en sjablonen zijn terugkerende elementen. Sho-do, zen kalligrafie zijn motieven die herkenbaar zijn in de decoraties op schaal- en potvormen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten