zaterdag 27 februari 2016

Inmiddels in Baak




Inmiddels zijn in het kader van het project Jachttrofeeën de gegraveerde triplexplaten getransporteerd naar het atelier van Jan Opdam, voor verdere bewerking. 

Ondersteboven | Nederland in de jaren 60




Vanaf vandaag is op www.jarenzestig.nl  een interactief videomuseum te verkennen. In dit museum laten acht ‘curatoren’ hun kijk op de jaren zestig zien, onder wie Fred de la Bretonière, Yvonne Keuls en Jacco Gardner. Een opmaat voor de TV-serie Ondersteboven van NRT/VPRO

Op 19 maart start de geschiedenisserie. De acht documentaires bieden een frisse kijk op een revolutionair tijdperk waarin Nederland voorgoed verandert. Kees van Kooten is de beschouwer in de serie, die op acht achtereenvolgende zaterdagen te zien is om 20.30 uur op NPO 2. Voor de aflevering van 9 april a.s. waren de makers 28 oktober j.l. een middagje op Sinderen>.

vrijdag 26 februari 2016

Programma Poëzieklinkplek | Enghuizer dialogen VII | Kunstwandelroute Hummelo 2016




Helma Snelooper heeft weer een mooi programma kunnen samenstellen voor de Poëzieklinkplek, elke zondagmiddag vanaf 15:00 uur tot 16:30 uur verzorgen De Omsmeders met muzikale gasten een programma. Bij regen wordt het programma verzorgd op de daele van 'de Klevenhorst.'

27 maart Het instituut Praktische Poëzie (HiPP); Hans Mellendijk, Bert Scheuter, Louis Radstaak en Amestyr; Thomas Reitsema - Cello, zang Rosanne Reitsema - Harp, zang

03 april Wim van Til en Maarten Buser en Julia von der Fuhr (ukelele)

10 april Pieter Bas Kempe en Anna Wiersma en Trio Chamavi (gitaartrio)

17 april Lidwiene Vermeij, Margót Veldhuizen, Rob Wijnands (hobo), Mario Cannas     (Sardische fluiten)

24 april Henk Beunk, Helma Snelooper en Vincent van Dam (viool)

01 mei Syrische dichters en muzikanten

08 mei Joop Boersma, André van Gessel, Kees Weitkamp (snaarinstrumenten)


15 mei Ankh Gussinklo en Simon Dermijn en Lothar Meijnen (harp) (onder voorbehoud)

Ondertussen in Den Haag



donderdag 25 februari 2016

Ondertussen in Ulft



Gisteren in het FabLab van ICER de puntdichten voor het project Jachttrofeeën met de lasersnijder gegraveerd. Mooie samenwerking. Zie hier meer>

Floris | De harige duivel


Als Filips de Schone een groots schilderij gekocht heeft van Jeroen Bosch zet Karel van Gelre zijn zinnen op dit schilderij. Lange Pier probeert het schilderij te bemachtigen, ondanks dat hij als de dood blijkt voor alle duiveltjes op het schilderij.

Samenvatting:
Soldaten van Gelre komen aan Lange Pier vertellen dat ze op zoek zijn naar een schilder genaamd Jeroen Bosch. Deze is namelijk op weg naar Filips de Schone met een schilderij. Karel van Gelre wil dit schilderij echter ook hebben. Het schijnt wel dat Bosch een verbond met de duivel heeft gesloten en dat op zijn schilderijen dan ook duivelse taferelen afgebeeld staan. Ondertussen zijn Floris en Sindala weer eens onderweg. Sindala bekijkt plaatjes van eenhoorns, griffioenen en sfinxen in een boek. Floris geeft hier uitleg bij, en het wordt duidelijk dat hij gelooft dat die dieren echt bestaan: hoe kunnen ze anders in het boek staan? Sindala gelooft er echter niets van. De soldaten van Gelre zijn in de tussentijd een marskramer tegengekomen. Ze houden hem aan en halen zijn mand leeg. Het blijkt al gauw dat hij de schilder Jeroen Bosch niet kan zijn. De soldaten vertrappen de helft van zijn spullen en verjagen hem. Dan zien ze een man op een kar met stro, die ze ook aanhouden. De man zegt dat hij wijnkoper is, maar er liggen geen flessen wijn tussen het stro, maar een schilderij en muizenvallen. Wanneer een van de soldaten in de muizenvallen grijpt, komen Floris en Sindala op het geschreeuw af. Ze hebben zelf geen wapens, maar gaan toch de soldaten te lijf en nemen ze gevangen. De man op de kar blijkt inderdaad Jeroen Bosch te zijn. Dan komt de marskramer terug. Floris geeft hem geld voor een nieuwe mand en spullen. Floris, Sindala en Bosch vermommen zich als kolenbranders en verstoppen het schilderij tussen het brandhout in een bootje, waarmee ze op weg gaan naar Hertog Filips de Schone. Onderweg worden ze echter onderschept door Lange Pier. Ze vertellen hem dat ze houtskoolbranders zijn, waarop Pier het hout waarin het schilderij verstopt zit in brand steekt. Ze moeten het schilderij redden en halen het uit het vuur. Floris en Sindala weten te ontkomen, maar Bosch blijft achter en Pier beveelt hem het schilderij voor hem in elkaar te zetten. Ondertussen heeft Sindala een plan bedacht. Ze gaan langs bij Simon de Marskramer en kopen wat spullen van hem. Jeroen Bosch heeft inmiddels het schilderij in elkaar gezet en laat het aan Lange Pier zien. Die schrikt zich een ongeluk: op het schilderij staan allemaal enge monsters afgebeeld. Bosch verzekert hem dat ze echt bestaan, waarop Pier in paniek naar het konijnenpootje om zijn nek grijpt. 's Avonds sluipen Floris en Sindala het kamp van Pier binnen. Die ligt te slapen bovenop het schilderij, en Sindala bindt een touwtje om zijn zwaard. Dit laat hij vanaf een afstand omvallen, waardoor Pier wakker wordt. Sindala roept met een spookachtige stem Piers naam en chimpansee Jeroen komt de tent binnen, verkleed als monstertje uit de werken van Bosch. Pier denkt dat de duivel achter hem aan zit en vlucht het kamp uit. Floris, Sindala en Jeroen Bosch brengen het schilderij naar Filips de Schone. Verder heeft Bosch nog een ander schilderij voor Floris en Sindala gemaakt, met daarop iemand die ze goed kennen: "De Marskramer".

  • Jeroen Bosch

maandag 22 februari 2016

Ondertussen in de ateliers


 Thea Zweerink | Bewogen tekeningen

José Botterhuis | Voorspoed

In respectievelijk Ulft, Doetinchem en op andere plekken wordt intensief gewerkt aan de tot standkoming van de beeldende kunstwerken voor de Kunstwandelroute Hummelo 2016.

zaterdag 20 februari 2016

Meisjes in kimono van George Hendrik Breitner


Op een onbewaakt moment, liep Arend als -ik schat- vijfjarige òndog in huppelpas op het schilderij af, dat toen vanwege de verbouwingen van het Stedelijk Museum> in de Nieuwe Kerk te Amsterdam was opgenomen in een zomer-tentoonstelling, naar ik me herinner. Al snel ging er alarm af. 't Was dat we de -tigste bezoeker waren en net daarvoor vrijkaartjes met bijbehorende cadeau's hadden gekregen en men ons daarvan herkende. We konden gewoon verder met het bezichtigen van al dat moois en een glimlach van de dienstdoende suppoost.

Er gaat niets boven Groningen \ David Bowie Is




vrijdag 19 februari 2016

Column | Hans Mellendijk | Laboratorium Doetinchem

Foto: © Hans Mellendijk | D-toren> [blauw = geluk]

Laboratorium Doetinchem | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 18 februari 2016.

Slechts twee dagen lagen de ideeën voor de binnenstad ter inzage in het StadsLAB. Het lijkt alsof de centrumgemeente zich ervoor schaamt. Opvallend is het plan om de Hamburgerstraat te overkappen.“Wi-j bunt toch niet van suker?” is mijn eerste gedachte. 

Wat sneu je ontneemt het zicht op de de panden. Kneuterigheid op de vierkante meter. Ik herinner me dat soort ingrepen, bij buurman Terborg. Waar het winkelende publiek bij slecht weer kon schuilen onder een galerij langs weerskanten van de winkelstraat. Het liep snel afwaarts met de toestroom van het volk naar het stadje. Maar dat kan ook aan iets anders gelegen hebben. Als ik op de site kijk zie ik dat het om transparante zonnepanelen gaat. Dat maakt het verhaal toch weer anders. Best innovatief plan, het uitproberen meer dan waard. 

Het sluit mooi aan bij de andere ideeën. De vergroening van de binnenstad en heggen die de contouren van het historische ei markeren. Lanen die de bezoekers de binnenstad inlokken. Pixels zijn geduldig. Want wanneer zou het ook al weer geweest zijn, enig moment in 1990? Bij een ontwerp wedstrijd voor binnenstad inrichting ging de prijs naar een soortgelijk plan. Een bomenrij die de Veentjes met de Heezenpoort zou moeten gaan verbinden. Nooit iets meer van terug gehoord.

Ook het idee de toegangspoorten te herstellen in de vorm van kunstobjecten is deels gerealiseerd. Bij de Gruitpoort staat al zo’n poort. De interactieve D-toren; die door van kleur te verschieten, de stemming van de bevolking laat zien. Maak daar zo snel mogelijk een A-toren van. Betrek de Achterhoekse bevolking ook bij de stemmingmakerij. Dan is de gastvrijheid, ook één van de beoogde doelen (geen parkeerboetes meer, maar gele kaarten met koffiebon, lees ik ergens) ook een stuk dichterbij. Wordt het misschien echt wat met de hoofdstad van de Achterhoek. Al zou ik het nooit zo noemen.


Waarom behoren dure zonnepanelen straks tot het verleden?


Ondertussen in Hummelo


donderdag 18 februari 2016

Column | Hans Mellendijk

dG 18-02-2016

De toekomst van gisteren | Fietstelefoon



Een fiets met ingebouwde telefoon, vroeger kon dat allemaal gewoon.
Geplaatst door Skoften.net op zaterdag 31 januari 2015
Hipster avant la lettre Chriet Titulaer

Ondertussen in Nijmegen


dinsdag 16 februari 2016

Ondertussen op Enghuizen


Afgelopen zaterdagmiddag de definitieve plek uitgezocht voor mijn beeldende kunst bijdrage aan de aanstaande Kunstwandelroute Hummelo. Ook een kleine proefopstelling voor het Jachttrofeeën-project dat Jan Opdam samen met een twaalftal dichters van het collectief De Omsmeders gaat realiseren. Donderdag 24 maart a.s. is de opening van de kunstmanifestatie.






Zin


Ik ken het blad niet, maar blijkbaar zij mij wel. Grappig vooraankondiging van Dichters in de Prinsentuin in het Magazine zin> ergens in het voorjaar vorig jaar. Vriendin Greetje maakte me er op attent. 

maandag 15 februari 2016

De Familie Buisman



In 1976 schreef ik samen met Frans Oosterhof een televisiespel, DE FAMILIE BUISMAN. Feitelijk een format. "Een gespeeld, dramatisch vormgegeven televisiestuk, waarbij de kijker gebeurtenissen ziet van en/of tussen een groep mensen/een gezin/een persoon/enz., die zich in een bepaalde ruimte bevinden, die zich vóór een beeldbuis van een ingeschakeld televisietoestel uitstrekt. Verder ziet de kijker ter illustratie shots van de op dat moment uitgezonden televisiebeelden, die soms mede de gebeurtenissen kunnen bewerkstelligen. De kijker bevindt zich min of meer in dezelfde situatie als de personen waarnaar hij kijkt (spiegeleffect)." aldus het concept. Ik herinner me dat we het aan een aantal omroeporganisaties hebben aangeboden. Maar overal nul op ons rekest. Wel gematigd enthousiast, maar niet voldoende om met ons in zee te gaan. Wat een verrassing toen de internaut in mij het afgelopen weekend de bekroonde tv-serie/reality-soap GOGGLEBOX van Channel 4 ontdekte; het principe lijkt heel veel op dat wat wij veertig jaar geleden aan het papier toe-vertrouwden. Weliswaar is Gogglebox niet dramatisch vormgegeven, maar geheel met echte mensen gerealiseerd. Daar waren wij als we toen de kans hadden gekregen waarschijnlijk ook wel op uitgekomen. We hadden goud in onze handen.


Illustraties: © Frans Oosterhof

Peer maakt furore

© Tijne Foto

De Peer van Eus maakt furore. Hierboven zie je ze gebruikt in meervoud in het decor van het nieuwe programma van Stef Bos. Waarvan acte. 

zondag 14 februari 2016

zaterdag 13 februari 2016

Morgen in de Kleine Holte


In de Achterhoek is het gehele jaar een soort van Poëzieweek 
De Kleine Holte presenteert
ZONDAGSE MIDDAGEN 

Een soort eczeem

PIET GERBRANDY
poëzie

&

WIM RUESSINK
muziek

Piet Gerbrandy is classicus, dichter, essayist en poëziecriticus voor de Groene Amsterdammer. Landelijke bekendheid als dichter kreeg hij  nog meer door zijn nominatie voor de VSB poëzieprijs 2015 voor zijn bundel VLINDERSLAG. In 2014 werd hij hiervoor vereerd met de Jan Campertprijs. Van zijn hand verschenen talloze dichtbundels.

Voegwoorden | Piet Gerbrandy

Ik Zie Winterswijk | Piet Gerbrandy en Winterswijk

De jury van de VSB poëzieprijs onder voorzitterschap van Peter Vandermeersch (NRC) zei over Vlinderslag: “De bundel verbijstert, overweldigt en is volstrekt eigenzinnig en in zekere zin zelf ergerniswekkend in de superieure betekenis van het woord.”


Wim Ruessink bespeelt carillon Jacobskerk te Winterswijk.
Kinderen van de Wilhelminschool kijken toe.

Wim Ruessink is veelzijdig musicus: docent, componist, (jazz-) pianist, organist, beiaardier, improvisator en dirigent van diverse koren waaronder het Varssevelds Mannenkoor. 

De Kleine Holte, Rembrandtweg 7, Doetinchem Zondag 14 februari 14.30 uur

Entree: Vrije, doch gulle gift. Informatie: www.dekleineholte.nl (06-22390968)

De Kleine Holte is gemotoriseerd slechts bereikbaar via de Vijverlaan, achterlangs het Graafschapstadion. Kom s.v.p. zo zoveel mogelijk zonder motor! 

Camera : Paul van Druten | Wim speelt Bowie | Carillon Oude Calixtus | Groenlo

Buut'nlanders | Streekzeep afl. 2



Morgen in de Kleine Holte

Noorderlicht | Piet Gerbrandy

vrijdag 12 februari 2016

Ondertussen in Zutphen

Louis, P.B. Kempe, Bert | Enghuizer Dialogen II |  2011

Een 'Kopdicht' van P.B. Kempe, 'Jubelende academici' gezongen door hem en Mark Schilders
op 3 februari 2016 in de kelder van Grand Café Pierrot te Zutphen | klik hier voor meer>

Het instituut Praktische Poëzie (Louis Radstaak, Bert Scheuter en Hans Mellendijk) is op 30 maart a.s. 's avonds te gast bij Kopwit in Grand Café Pierrot, waarvan acte.



Meanwhile in space


En zo klinkt het.

donderdag 11 februari 2016

Woohoo! Rimpels in de ruimte, de ruimte die kan trillen als een plumpudding

Foto: © Hans Mellendijk | MKHA | Antwerpen



MNM Ninjanieuws



NOS | Einstein had gelijk met zijn zwaartekrachtsgolven. En weer wordt het genie van Albert Einstein bevestigd. De rimpelingen in de ruimtetijd die hij een eeuw geleden voorspelde in zijn algemene relativiteitstheorie, zijn voor het eerst waargenomen. Dat is bekendgemaakt op gelijktijdige persconferenties in Washington, Pisa en Amsterdam. 

Ondertussen in Delft

Hyperloop | in 30 minuten naar Parijs via buizenpost.

dinsdag 9 februari 2016

Boogloze Boogpees | Piet Gerbrandy & de ereprijs


Op een bijzondere locatie, de leegstaande Mariënburgkapel in het hartje van Nijmegen, vond op woensdagavond 26 november 2008 de première plaats van een coproductie van Literair Productiehuis Wintertuin en orkest de ereprijs. Uitgangspunt: het prachtige gedicht Boogloze Boogpees van Piet Gerbrandy dat werd gezongen, verfilmd en gespeeld.

Compositie: Chiel Meijering.
Zang: Caroline Cartens.
Film: Niek Das.
Orkest: de ereprijs.
Poëzie: Piet Gerbrandy.
Vormgeving: Wintertuin.
Concept en productie: ereprijs & Wintertuin

maandag 8 februari 2016

La Mathilde schittert in alle toonaarden


Gisterenmiddag in het BorcHuus het Kulturhus van Varsseveld een schitterend concert bijgewoond van Mathilde Santing>. Ze bracht samen met pianist Marcus Olgers en gitarist Bastiaan Mulder het programma Both Sides Now. Het levenswerk en -verhaal van Joni Mitchell>, werd tussendoor sober verteld. En o zo schitterend ingetogen uitgevoerd en in een tonenbereik die Joni vermoed ik nooit zal kunnen evenaren. Zeker nu niet meer. Ik meende even uit Mathilde haar mond een toongenerator te horen, die van heel laag naar heel hoog en dan weer omlaag een song afsloot. Het heeft me in ieder geval met de neus op de feiten gedrukt dat ik een gat heb te dichten in mijn muziekverzameling. Ook opmerkelijk dat de geschiedenis zich herhaalt. Ooit het zal in 1982 geweest zijn kreeg ik Santing's eerste werk via een abonnement als kunstminnend lid van De Enschedese School> via de deurmat (Moderne Kunst per PTT) toegediend. Gisteren nam ik een aandeel in haar nog op te nemen cd met werk van Joni. De platenindustrie zit in een crisis, La Mathilde bedelde na afloop op charmante wijze het geld bijeen voor haar project Both Sides NowTsja, de tijden zijn veranderd. Zie ook Idiot-records>

Voor de liefhebbers: hier> wat foto's op Picasa (van René Arentsen en van ondergetekende).

Ondertussen in Arnhem

Expositie Cultuurmij Oost
Cultuurmij Oost exposeert recente werken van Roos Meerman en Thijs Linssen

Adres: Cultuurmij Oost, Vossenstraat 6, 6811 JL Arnhem

 t/m 31 maart tijdens kantooruren van 9.00 - 17.00 uur


Roos Meerman exposeert:
Aera Fabrica - Studio Roos Meerman
‘In Aera Fabrica gebruik ik warmte en lucht om 3D-geprinte vormen op te blazen. Het is een onderzoek naar het gebruik van de 3D printer als maker van een halffabricaat in plaats van een eindproduct. Op het moment ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte toepassing voor deze nieuwe techniek’. Dit project won de Hendrik Valk prijs 2014, de New Material Fellow en de Ontwerp + Innovatie Prijs Gelderland.

Canorgraphy - Studio Roos Meerman
‘Met het project Canorgraphy maak ik door middel van de geluidsgolven die geproduceerd worden door speakers, het onzichtbare fenomeen geluid visueel door op verschillende manieren patronen te maken op papier en textiel. De tekening is een resultaat van ritme, vibraties en zwaartekracht’.

Thijs Linssen exposeert werken uit de series ‘Going Nowhere’, ‘Blue Wonders’ en ‘Anoniem’


Mijn interesse gaat uit naar het punt waar onze realiteit en onze verbeelding elkaar raken. Bijvoorbeeld een moment uit een behind the scenes documentaire waarin uitgelegd wordt waaruit een filmshot is opgebouwd. Dit is een voorbeeld van een punt waar werkelijkheid en fictie zodanig in elkaar overlopen dat zij beiden hun intrinsieke waarde verliezen. http://www.thijslinssen.com

Zowel Roos als Thijs zijn naast hun werk als uitvoerend kunstenaar ook docent in Rozet DigiLab voor jongeren en volwassenen, een initiatief van Kunstbedrijf Arnhem.

Roos Meerman werkt daarnaast vanuit haar kunstenaarschap voor KUNSTwerkt, een initiatief  van Cultuurmij Oost, voor een bedrijf in een traject voor productinnovatie. http://www.cultuurmijoost.nl/projecten/kunstwerkt

Roos en Thijs zijn beiden bij Artez Arnhem afgestudeerd.

Over Cultuurmij Oost
Cultuurmij Oost verbindt kennis over kunst en cultuureducatie met onderwijs, overheden, cultuurorganisaties, welzijnssector en bedrijven. Cultuurmij Oost verbindt, door te delen, te
inspireren en te innoveren. Het expertisecentrum versterkt de relatie cultuur en samenleving.
Mét cultuur kom je verder.