donderdag 3 september 2015

Column Hans Mellendijk | 't Olde schoolpad


‘t Olde schoolpad | Hans Mellendijk | de Gelderlander 3 september 2015

Op de fiets naar de presentatie van ‘de Gelderlander Kunstprijs Doetinchem voor amateurs’, zoals de prijs officieel heet, passeer ik op de Slangenburg het pad dat me al eerder was opgevallen tussen Kommendijk en Ellegoorsestraat. Maar waar ik dan de tijd niet voor nam om het in te lopen. Mañana, maa’n, morgen doe ik dat wel een keer. Maar omdat ik deze mooie zondagmiddag de tijd heb genomen loop ik nu wel de grasbaan af.

Een pandemonium van ruim tachtig, als het er geen honderd zijn, prachtig in elkaar geknutselde beelden van afvalhout. Beschilderd in de elementaire non-kleuren; zwart en wit of ossenbloed.

Zwerfvuil van het boerenland, letterlijk erfgoed. Opgesteld aan weerszijden van de grashegge. Figuren uit verhalen van Herman van Velzen, De rattenvanger van Hamelen, Genesis 2: 8-15. Dan zie ik J.C. Maar het staat niet voor Jezus Christus of Jan Cremer. Ik ontwaar de vierkant uitgevallen bal. Het is de heilige slungeligheid opgebouwd uit boerengeriefhout, de verlosser Johan Cruijff. Het hele scheppingsverhaal is dunnetjes over gedaan, dieren rondom het erf met als pronkstuk de in Delfts blauw uitgevoerde pauw. Het hoogtepunt van ‘t Olde schoolpad zoals de boerenstatie is gaan heten. De volgorde brengt me in war.

Precies waar het bij de kunstprijs over moest gaan hadden we als jury van de kunst-uitwisseling die week bedacht. De passie mag daar ook nog nog bij. Want als ik daarna de winnares hoor zeggen dat ze een werkje, dat niet al te zwaar was, al eens eerder had meegenomen, dan hoor ik toch liever de enthousiaste verhalen van deelnemers die plechtig beloven dat ze volgend jaar weer mee gaan doen en mij dan pas echt zullen verrassen. Daar is het winnende werk overigens niet minder sterk om. Het bracht de jury in verwarring.

De bekroonde en genomineerde werken zijn nog de hele maand te zien op het podium in de ontmoet




Zie hier meer schoolpad>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten