donderdag 20 augustus 2015

Column Hans Mellendijk | Molest




Molest | Hans Mellendijk | de Gelderlander, edities Achterhoek | 20 augustus 2015

In de lente vanuit Enghuizen de eerste molestmelding. Verzen op aluminium schijven en die weer in stoere oude bankschroeven werden getest op hun buigzaamheid. Ik verzucht “#@%&!!” Met nog enkele andere Enghuizer beelden worden de poëzieobjecten hersteld op het landgoed Hackfort geplaatst. Na een zomerstorm inspecteer ik de werken.

‘Een nieuw gezicht’ laat drie vuilnisemmers zien op statieven. Verrekijkers die een andere blik op het landschap geven. Ik kijk door doorzichtige foto’s -met daarop medelanders; de jonge dame Jebid, het meisje Lula en de volwassen man Zaid- naar een veld wuivend graan. Pracht poëtisch beeld. De iele draadjes zijn kapot, de foto’s laten los. Ik neem met mijn iPhone de schade op. “Dat wordt een mooie foto”, dreinst een lijzige stem. Ik schrik en zie een uitgelaten gezelschap achter mij. Ik leg uit dat ik de scha opneem en het naar de maker mail. “O maar dat is helemaal niet nooh-deg”, klinkt de sherrystem. “Dat maken we toch even” en ofschoon ik het haar verbood en adviseerde dat niet te doen wordt het werk met huisvlijtig geweld gerepareerd. “Tsja, de storm zal wel de oorzaak zijn geweest, maar of dit nu de manier is?” Ik wandel verder. Object Molpe (muziek) blijkt nu slachtoffer te zijn van moedwillig toegebrachte schade. Heen en weergebogen naar de gallemiezen hangt het zielig in de klem. “Zit er iemand ons verschikkelijk dwars te bomen?” denk ik vertwijfelend. Mijn huisfilosoof en partner in crime houdt het op dionysische krachten, razernij van de wijngod Dionysus. “Hoogzomerfeesten waren geen slappe fuifjes. Alle oerende krachten in de mens werden uitgeleefd!”

Weken daarna, als ik in mijn dorp van het Volksfeestterrein naar huis loop en her en der de schade aan de straatversieringen waarneem, hoor ik muziek uit mijn jeugd. “Daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet” hoest de charmezanger wurmend tussen mijn oren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten