zaterdag 8 maart 2014

Door Achterhoekse Ogen | Jao, jao






Jao, jao | Hans Mellendijk | de Gelderlander edities Achterhoek, vandaag

'Maart-Dialectmaand' leeft. Initiatieven als 'Beste Boek Achterhoek en Liemers' dat vandaag de boekenweek Achterhoek-Liemers opent, Het Oost-Gelders Streektaaldictee later deze maand strijden om de aandacht van de surfende lezer. Boezewind, Plat Gespöld, Achterhoekse streek(taal), Erfgoed Centrum Achterhoek-Liemers, iedereen doet zijn best om het streekeigenene en de streektaal onder de aandacht te brengen. De Zwarte Cross wist al eerder te verrassen met 't brekkende ni-js. Het plan Achterhoeks 2.0. Ze werken momenteel hard aan lesmateriaal dat het basisonderwijs moet stimuleren om wekelijks aandacht te besteden aan het dialect. Het idee is dat de generatie die de taal nog dagelijks spreekt ingeschakeld wordt bij het voorlezen. Zowaar een onverwachts inititatief. Het nieuws haalde alle kranten. Zelfs Adriaan van Dis weet het te melden bij De Wereld Draait Door. Op internet zie ik slechts een enkeling vraagtekens zetten over de didactische opzet. Een Jao, jao. Ook ik frons even mijn wenkbrauwen als de inititatiefnemers het hebben over een spreektaal met weinig grammaticale regels. Jao, jao, is dat wel zo? Kan wèhn. In ieder geval wel afspraken over schrijfwijze wil je er verder mee communiceren. En ik zie ook wel dat de jonge generatie daar anders over denkt dan de regels die zijn vastgelegd door de gevestigde Nedersaksische taalorde. Als ik wel eens een poging doe om de oa (Twents) of ao (Achterhoeks) kwestie uit te leggen word ik al snel uitgemaakt voor dialectpolitie. Jammer. Want ook in die kwestie zit beweging. Ik neig tegenwoordig, in tegenstelling tot vroeger bijvoorbeeld, naar het compromis dat de Streektaal Organisatie in het Nedersaksische Taalgebied wist te bereiken; je mag ze beide gebruiken. Je geeft de schrijver daarbij zelfs het gereedschap om een verschil te maken in het weergeven van de klank  in paol (paal) en moar (maar).

Maar goed daar gaat het nu niet over, wel als je mee gaat doen aan het Streektaaldictee. "Nee, de grote gedachte is dat de grootouders een belangrijk geschenk  -hun moerstaal-geven aan de kleinkinders. Het cadeau van de streek aan de streek. Dat nu nog gerealiseerd kan worden. Op de valreep." hoor ik de regisseur van 'Plat Gespöld', die ik erover kwam te spreken, betogen.

"Nieuwe inzichten leren ons dat de taalgevoeligheid tussen 0 en 5 jaar het grootst is. Dan wordt een taal een echte moerstaal." "Ja maar dat is toch om het even, welke taal?" sputter ik.  "Nee uitdrukkelijk niet. Dat is waar erfgoed over moet gaan. Erfgoed zit overal in verborgen. Dat goud delven en benoemen moeten we opnieuw leren. Ja, misschien wel van dezelfde bovenmeester, die tot andere inzichten is gekomen. En niet meer van mening is dat dialect dom houdt. De aansluiting op echte leven laat missen. Waardoor de grootouder tegen eigen natuur in hun kinderen Hollands leerde. Ook maar het dialect van de machthebber."  Jao, jao. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten